אירופה של הגליל: טיול במעיליא

זמן קריאה: 7 דקות

עכשיו, יותר מתמיד, אנשים מחפשים את חו"ל בארץ. אז מה דעתכם על מבצר אירופאי, יקב מקומי מעולה, מסעדה איטלקית מרשימה ואוויר הרים נקי? אם כל אלו קוסמים לכם, בואו לבקר בכפר מעיליא!

בשיירה, מעכו לדמשק

מי היו הראשונים שהתיישבו באזור מעיליא?

עדויות ארכיאולוגיות מראות התיישבות עוד מתקופת ממלכת ישראל, אז הכפר נקרא (כנראה) "אשר בעלות", שם שמוזכר בתנ"ך.

אבל הכפר עלה על המפה בעיקר במאה ה-12, כשמלך ירושלים הצלבני בולדווין השלישי, בנה מבצר אדיר על הגבעה שעליה יושבת כיום מעיליא. המבצר היה על עורק התחבורה החשוב בין עכו לדמשק, ושימש כארמון הקיץ של המלך. בשנת 1220, נמכר המבצר למסדר הטבטוני הגרמני וכשאלו בנו את המפקדה החדשה שלהם, מבצר מונפורט, פחתה חשיבותם של המבצר והכפר שהחל להיווצר סביבו. אחרי יותר מארבעים שנה של שליטה צלבנית, כבש את המבצר הסולטן הממלוכי ביברס והצלבנים גורשו סופית מארץ ישראל.

תקופה העות'מאנית, רוב תושבי הכפר הקטן היו מוסלמים שהתיישבו במקום. אבל במאה ה-18, עלה כוח חדש באזור: נסיך הגליל, ד'אהר אל עומאר. כדי לבסס את שלטונו הוא ביצע חילופי אוכלוסין – את המוסלמים של מעיליא העביר לכפר תרשיחא, ולמעיליא הביא נוצרים מהרי הלבנון. כיום, מעיליא הוא כפר שכל תושביו נוצרים קתולים. זהו הכפר היחיד בארץ שכל תושביו נוצרים, למעט פאסוטה השכנה, והעובדה הזו מורגשת בכל צעד ושעל בכפר הציורי.

נוף הנשקף מתצפית בתוך הכפר. רכס הרי מירון ברקע

לאן כדאי לטייל במעיליא?

מציע כאן סיור שכולל כמה אטרקציות מסקרנות בכפר: מבצר המלך, הכנסיה בלב הכפר, מסעדת היוקרה שאטו דה רואה והפסיפס המסתורי בביתו של איליא עארף. לסיום, לאוהבי האלכוהול, ממליץ לבקר גם במזקקת ערק מקומית או ביקב בוטיק משובח.

את הרכב כדאי לחנות ברחבת העפר לצד מינימרקט קסיס, לשם גם תוכלו לשוב בסוף הסיור. לא מומלץ להגיע עם הרכבים עד לכנסיה, שכן הרחובות צרים, קשה להסתובב ואין הרבה חניה.

מהמינימרקט עלו במעלה הרחוב הראשי עלו לכיוון המבצר. בדרך, תוכלו להתרשם מיסודות המבנה המרשימים. המבצר הצלבני נבנה בסגנון קסטרום – מבנה מבוצר ובו ארבעה מגדלים, אחד לכל כיוון מרוחות השמיים. האבנים שבהם תיגעו בעודכם מטפסים על המדרגות התלולות, הן בנות כ800 שנה, ועדיין עומדות על תילן – עדות לעוצמתו של המבצר. עם זאת, רק שניים מהמגדלים שרדו את שיני הזמן.

המבצר הצלבני במעיליא, ומעליו ענן יחיד

בסיום הטיפוס תגיעו לרחבה גדולה, שבתקופה הצלבנית עמד בה בור מים. מולכם הכנסיה המרשימה של הכפר, שמוקדשת למרים. הכנסיה נבנתה ב1854, וסגנונה הוא יווני-קתולי. כל הטקסים הדתיים של הכפר מתרחשים כאן – תפילות בחגים, לוויות ואפילו טקסי חתונה. אם הגעתם בזמן תפילה – זכיתם, תוכלו להסתכל ולהתרשם (כמובן תוך מתן כבוד, ומרחוק). אם הכנסיה סגורה ותרצו לבקר בה, תוכלו לעשות זאת בתיאום עם הכומר אבונה שאקור, שעבר עם משפחתו משפרעם כדי לנהל את ענייני הכנסיה במעיליא: 052-4277779. כשנכנסים לכנסיה, נהוג להוריד כל כיסוי ראש (לגברים).

הכומר אבונה שאקור נותן דרשה בתוך הכנסיה במעיליא

לצד הכנסיה תוכלו לראות עץ אשוח גדול, שבחג המולד מואר בעשרות מנורות מנצנצות. במהלך החג נמצאת לצידו גם כרכרה מחוברת לאיילים, ודגם של "מערת המולד" בבית לחם, שם נולד ישוע. בהמשך לעץ האשוח, תוכלו לשבת לאתנחתא בתצפית קטנה וסודית לכיוון רכס הרי מירון. בתצפית יש גם מכבש בורג ששימש לאחד מבתי הבד של מעיליא. בעבר היו בכפר חמישה בתי בד, אבל כיום יש רק אחד. בית הבד המודרני של הכפר היום ממוקם באזור התעשייה, ומייצר יותר שמן מחמשת בתי הבד הקדומים גם יחד…

חזית הכנסיה בתקופת חג המולד

המסעדה שאתם חייבים לבקר בה

אם אתם כבר רעבים בשלב זה, תוכלו לשים את פעמיכם למסעדת שאטו דה רואה. השם (מבצר המלך) מגיע למסעדה בזכות ולא בחסד – היא תופסת מספר חדרים בגרעין הכפר העתיק, אותו מגדל עוז מהמבצר הצלבני מהמאה ה-12. סלמה עאסף, אישה מעוררת השראה, היא בעלת המקום ומנהלת אותו ביחד עם בניה. השטח שייך למשפחתה כבר למעלה מ300 שנה, והיא החליטה להשתמש בו כדי ליצור מסעדה יוקרה שאין שנייה לה בארץ.

יחד עם בעלה לביב ז"ל, שיפצה סלמה את המקום במשך כשני עשורים, בשיתוף עם רשות העתיקות. התוצאה מרהיבה: מסעדה שקירותיה קירות המבצר, התחושה היא של מרתף יינות בוטיק, ומהחלונות הגדולים נשקפים רכס הרי מירון ולעיתים – אף החרמון.  על המטבח מנצח השף אליאן, בן הכפר, שעבד 35 שנה כשף באיטליה. המטבח כמו כל הריהוט במקום נקנה מאיטליה ותוכנן עם אנשי מקצוע מאיטליה, הוא מאוד חדשני ומתאים לחזון הגורמה שאליאן הציב לנגד עיניו. האוכל הוא שילוב איטלקי-ים תיכוני-ערבי שמגרה את כל החושים ומעביר חוויה קולינרית שאין שנייה לה.

במרתף של המסעדה התגלתה עוד פיסת היסטוריה מרתקת – באר רומית עתיקה ולצידה, זוג גתות מהתקופה הצלבנית. ד"ר רביע אל חמיס מאו"נ תל אביב, שסייע בחפירה במקום, קבע שמדובר בגת הגדולה ביותר במזרח התיכון מהתקופה הצלבנית. ככל הנראה, המלך הצרפתי שהגיע למקום, אהב מאוד יין. תוכלו לבקר גם בעתיקות הללו, ששולבו בקומה התחתונה של המסעדה וברצפה העליונה יש חלקים שקופים כדי לראותם.

פרפה פיסטוק ברוטב פטל. טעם אלוהי… 

עם צלבים או בלי צלבים?

במעיליא של היום חיים משכילים רבים, לצד עובדי אדמה. מדובר בכפר בעל המצב הסוציו אקונמי הגבוה ביותר מכל כפרי המיעוטים בישראל. 20 % מתושבי הכפר מתהדרים בתואר דוקטור, ורבים עוסקים באדריכלות, הנדסה ורפואה.

ויש גם אמנים ויוצרים. אחד מהם הוא האמן רב-פעלים בשם חליל ליוס. כאשר תרדו מהכנסיה במדרגות לכיוון מערב, ותמשיכו עד שיסתיימו המדרגות, תגיעו לרחוב העולה מעלה ומתעקל ימינה. חליל יוצר פסיפסים מרהיבים ומקשט איתם את בית ההארחה שלו, "חליל – אירוח בסמטה כפרית". כאשר מגיעים לבית ההארחה הנשימה נעתקת מרוב יופי. שווה לבוא ושווה להישאר.

משם תוכלו להמשיך אל הדבר החדש והעתיק ביותר בכפר – בשנת 2020 התגלתה ונחפרה רצפה של כנסייה ביזנטית עתיקה. איליא עראף נתן לחוקרים מאוניברסיטת חיפה לחפור במרתף ביתו, כדי לגלות את הפלא הנסתר. חלק מהסמלים על הרצפה כוללים צלבים, מה שמתארך אותה ללפני 427 לספירה, אז הקיסר הביזנטי תיאודיסיוס ה-2 אסר על שימוש בצלבים בריצוף, על מנת למנוע חילול הקודש. כנוצרי מאמין, איליא התרגש מאוד לגלות שביתו יושב על מקום בו התפללו נוצרים קדמונים כבר לפני יותר מ1500 שנה.

 

איליא עארף לצד רצפת הפסיפס שהתגלתה בביתו

מביתו של איליא תוכלו להמשיך עד למזקקת הערק של באסל קסיס, וממנה חזרה אל הרכבים.

אישה ושמה יקב

טיול טוב מסתיים לרוב בהרמת כוסית של המשקה האלכוהולי האהוב עליכם.

במעיליא, תוכלו להנות מטעימות ערק בוטיק יחד עם סיפור הכנת המשקה והטבק המקומי, במזקקת הערק של באסל קסיס (לתיאום – 052-4246691).

לאוהבי היין, שווה לבקר ביקב הבוטיק של הכפר – יקב ג'וליה. ג'ורג' עראף, אגרונום במקצועו, יוצר יין לא פחות ממושלם בארבע זנים שנים. לא הרבה ממנו – כ-4,000 בקבוקים, מחציתם מהגרים לארה"ב. היין הוא פרי אהבה טהורה – לאדמת מעיליא, בה גדל הכרם הקטן ולאשתו של בעל היקב, שעל שמה נקרא היקב. שבו בין הבקבוקים וחביות היישון, תלגמו מיין ג'וליה ותקשיבו לסיפורי היין של ג'ורג'. לתיאום – 0503012955.

למעיליא יש עוד הרבה לספר ולגלות לנו. מוזמנים לגלות עוד מהכפר הזה איתי – וגם לגלות עוד מהגליל. 

להזמנת סיור פרטי לקבוצות, ארגונים או משפחות במעיליא או ביעדים אחרים בגליל – לחצו כאן.

שתף/י

מאמרים נוספים

סרפד – הסופר-פוד של הטבע

זמן קריאה: 4 דקותאתחיל בלומר משהו מפתיע – אין כזה דבר "עונת הליקוט". בכל עונה ועונה, יש צמחים טעימים ובריאים

גדול מהחיים: הגדילן המצוי

זמן קריאה: 7 דקותרוצים לדלג לליקוט ומתכונים ? גללו למטה 🙂 רוצים את הסיפור המלא? התחילו מכאן. הברית החדשה מספרת

הצטרפו וקבלו המלצות וטיפים לטיולים, צמחים אכילים ועוד!

רוצים לגלות עוד? מלאו פרטים ואחזור אליכם