מיוחד לחג המולד: על הזרמים הנוצרים בחיפה

זמן קריאה: 5 דקות

חיפה היא עיר רב תרבותית ורב-דתית באופן מעורר התפעלות. בארץ, רק ירושלים יכולה להציע מספר דומה של דתות, עדות וזרמים. בשל חג המולד שבפתח, החלטתי לכתוב על מוקדי העדות הנוצריות בעיר חיפה, שאפשר לבקר ולהתפעל מהם.

נישואים קתוליים

השכונה הכי מזוהה עם העדה היא ואדי ניסנאס, בה גרו הנוצרים החל מהמאה ה-19. בשל כך יש בואדי כנסיות רבות ומגוונות. בחלקו התחתון של הואדי, נמצאת קתדרלת מר אליאס (אליהו הנביא) המלכיתית. זוהי כנסיית אבן מאמצע המאה ה-20 עם שני מגדלי פעמון וויטראז'ים וציורי קיר זהובים. מעל דלת הכניסה הראשית – פסיפס של אליהו הנביא במרכבה, עולה בסערה השמימה.

כל חג המולד, מתקשטת הכנסיה בעץ גבוה ויפה ונערך במקום שוק כריסמס בקתדרלה, בנוסף להופעות של מקהלות שונות. הכנסיה שייכת למלכיתים, שהם יוונים-קתולים – כלומר, הם כפופים לאפיפיור ברומא, אבל לא לכל חוקי הכנסייה. לדוגמה, מותר לכמרים שלהם להתחתן. המלכיתים הם עדה קטנה בעולם הנוצרי, אבל בחיפה, ובארץ בכלל – הם הזרם הנוצרי הגדול ביותר.

כנסיית אליהו הנביא בתחתית ואדי ניסנאס. צילום: אופק רון – כרמל

הרובע הלטיני

עדה קתולית נוספת היא העדה המארונית, שמקורה מלבנון. חלק מהמארונים בארץ הם אנשי צד"ל לשעבר ומשפחותיהם, אבל קיימת גם קהילה מרונית ותיקה. הכנסיה הראשית של העדה, כנסיית לואי הקדוש, נמצאת ברחוב המרוניטים, לא רחוק מואדי ניסנאס. זהן מבנה אבן מהמאה ה-19 עם כיפה שמזכירה במעט כיפה של מסגד. אבל אי אפשר לטעות – כאן יש גם מגדל פעמון נוצרי למשעי ואורות חג שמחים ומרצדים! המרונים הם עדה נוצרית עתיקה, שקיימת עוד מהמאה ה-4 ונקראת על שם הנזיר מארון. הם משמרים מסורת עתיקה של התרבות הארמית, והם היחידים בעולם כיום שמדבר וכותב בשפה הארמית.

כמובן, לא נשכח גם מקומם של הקתולים הלטינים. לאורך רחוב המגינים, יש מספר מוסדות כנסייה קתוליות. בית החולים האיטלקי הוא אחד מהם. הוא מופעל על ידי נזירות פרנציסקניות המשמשות כאחיות וגם על ידי צוות שכיר. פעם, זה היה בית החולים הכירורגי היחיד בצפון והוא עדיין ברמה גבוהה. מעל המוסדות, שצבועים בצבע צהוב אופייני, מתנוסס דגל הוותיקן, עם מפתחות לגן העדן, שמסמלות את פטרוס הקדוש, תלמידו הבכיר של ישוע והאפיפיור הראשון.

אבל, המנזר המפורסם ביותר בחיפה הוא בלי ספק מנזר סטלה מאריס בכרמל צרפתי. מנזר זה שייך למסדר הכרמליתי, שהוקם ממש כאן, בתקופת הצלבנים. שמו הרישמי הוא "המנזר של גבירתנו שעל הר הכרמל". תחילת ההתיישבות הכרמליתית בחיפה היא במערות נזירים מתבודדים באזור ואדי שיח ומערת אליהו של היום. עם הזמן הם רכשו שטח זה במעלה הכרמל ובנו מנזר וכנסיה. המסדר הוא צרפתי, ומכאן השם "כרמל צרפתי". תיירים רבים מכל העולם באים לראות את ציורי הקיר על כיפת הכנסייה, את העיטורים ליד המזבח ואת הפסל של מריה הקדושה. עוד סיבה לביקור היא תצפית על הים וההר, מהיפות בחיפה, עיר שגם כך עשירה במצפורים ונקודות תצפית מדהימות.

תקרת כנסית סטלה מאריס. צילום: אופק רון – כרמל

ואם לסנטה היו גלגלים

כמובן, כבודו במקומו של הזרם האורתודוקסי, כשהעדה היוונית-האורתודוקסית היא השנייה בגודלה בחיפה וכן בארץ. מקור הכנסייה הוא ב"פילוג הגדול" של הנצרות. לאחר שהכנסיות במזרח סירבו לקבל את מרות האפיפיור ברומא, במאה התשיעית, שתי הכנסיות האשימו האחת את השנייה בכפירה, הסתכסכו ופנו למסלולים תרבותיים שונים. באופן רישמי, סיימו הכנסיה האורתודוקסית והכנסיה הקתולית את הסכסוך ביניהן במעמד ביקור האפיפיור והפטריארך בירושלים ב2016. הם לחצו ידם לצד … בהר הזיתים ובאופן רישמי, הן עכשיו חברות טובות.

בחיפה, מיוצג הזרם האורתודוקסי על ידי קהילה חזקה ועשירה, שמפעילה בית ספר, שבט צופים וגם כנסיה מרשימה. כנסיית יוחנן המטביל מזכירה בצורתה ספינה ובעלת צריח גדול ומוזהב. הכניסה עוצבה על ידי מהא בלאן-פרח, שבשנת 2000 הייתה בוגרת טכניון צעירה, והצליחה ליצור כנסיה בעלת עיצוב מעניין שעקפה את כל המתחרים שניסו להיות חתומים על עיצובה. ולגבי הצופים – הם אלו שצועדים בחיפה כל השנה בחג הכריסמס, עם חמת חלילים, תופים וסנטות. הפעם, בגלל הקורונה, המצעד היה על גבי משאיות, אבל הוא בהחלט היה!

מרוסיה, באהבה

בחיפה קיימת גם עדה רוסית-אורתודוקסית, עם כנסייה קטנה ויפהפייה במעלה הכרמל, ברחוב צדדי הנושק לשדרות הנשיא. הכנסייה הוקמה על ידי האימפריה הרוסית בשנת 1913, אך כמעט ונזנחה בזמן השלטון הסובייטי ולא היה בה כומר קבוע. נפילת ברית המועצות הפיחה בכנסייה חיים חדשים וכיום היא פעילה, אם כי פחות מוכרת לקהל הרחב. ניתן לבקר בכנסייה, הצבועה בצבעים כחול-שמיים וזהב ולראות איקונות רוסיות של דמויות וסיפורים מהברית החדשה והישנה. יש לתאם מראש את הביקור.

הכנסיה הרוסית, רמת תישבי. צילום: אופק רון – כרמל

 

הכנסיה הרוסית – בתוך הכנסיה. צילום: אופק רון – כרמל

עוד כנסייה שזכתה מנפילתה של בריה"מ היא הכנסייה הארמנית. הארמנים היו העם הראשון שהמיר את דתו לנצרות, עוד במאה השלישית לספירה, מה שהופך אותם לאומה

הנוצרית העתיקה בעולם. בשל כך הם קיבלו רובע שלם בירושלים – הרובע הארמני. הנוצרים הארמנים ישבו בארץ עוד מהתקופה הצלבנית. גלי הגירה נוספים הגיעו לאחר הטבח הנוראי של התורכים בזמן מלחמת העולם הראשונה ("שואת הארמנים"). בחיפה, הכנסייה הארמנית נמצאת בואדי ניסנאס, בסימטת חנא נאקרה. על שערי הכנסייה – עיטורי צלב מורכבים ומרשימים שאופיינים לעדה. לא מזמן נוספה למקום "חצ`קר" – מצבת אבן ייחודית לכנסייה, עם צלב ומסביבו – מלאכים וגפנים.

וזאת רק ההתחלה…

יש בעיר עוד מספר כנסיות של זרמים פרוטסטנטיים שונים, אבל אחרי נפילת המנדט הבריטי בארץ (האנגלים הם ביןהנציגים הגדולים של הזרם הפרוטוסטנטי), כמעט ואין להם קהילות. כך לדוגמה, הכנסייה האפיסקופלית, בעלת המראה הגותי, במרכז ואדי ניסנאס, הפכה לבית ספר. בנוסף, בחיפה יש ייצוג גם לזרמים אוונגליסטים שונים, לאנגליקנים, האדוונטסטים וליהודים המשיחיים, שהם סיפור בפני עצמם.

הכנסיה האפיסקופלית שהפכה לבית ספר. צילום: אופק רון – כרמל

תאמינו או לא, גם הכתבה הזו היא על קצה המזלג ונוגעת רק במעט בעושר הרב של הקהילות השונות. כמובן, טוב מראה עיניים – מוזמנים לטייל איתי בחיפה היפה ולהכיר את סיפוריה הנוצרים, המוסלמים והיהודיים של העיר. הטיול מומלץ במיוחד בתקופת חג המולד ! להזמנת טיול צרו קשר ואשמח לעזור 🙂

שתף/י

מאמרים נוספים

סרפד – הסופר-פוד של הטבע

זמן קריאה: 4 דקותאתחיל בלומר משהו מפתיע – אין כזה דבר "עונת הליקוט". בכל עונה ועונה, יש צמחים טעימים ובריאים

גדול מהחיים: הגדילן המצוי

זמן קריאה: 7 דקותרוצים לדלג לליקוט ומתכונים ? גללו למטה 🙂 רוצים את הסיפור המלא? התחילו מכאן. הברית החדשה מספרת

הצטרפו וקבלו המלצות וטיפים לטיולים, צמחים אכילים ועוד!

רוצים לגלות עוד? מלאו פרטים ואחזור אליכם