איך התחברתי לעולם הליקוט?

זמן קריאה: 3 דקות

  אני זוכר טיול אחד פעם…

הייתי סביב גיל שבע, ויצאתי עם הורי כהרגלנו לטיול בטבע ביום שבת. זה היה באביב, באזור היפה שבין כפר קרע לגבעת עדה (שם גדלתי), והשדות הירוקים היו מלאים פרחים – צהוב, ורוד, אדום, סגול. ההורים שלי ציידו אותי בשתי מתנות: זכוכית מגדלת גדולה, והספר המיתולוגי “פרופסור פצפונטבע” של מירי לשם.

תנו לילד ספר וכלי מחקר – והסקרנות הטיבעית תעלה פי שתיים. אני זוכר את עצמי חוקר, מסתכל מקרוב ובודק כל צמח ופרח, ותוך כדי – לומד המון. על מבנה הצמח, על שורשים ועלים ואבקנים וחרקים מאביקים. נשביתי בקסם הזה.

להסתכל על כל הירוק מסביב וקצת להבין אותו – אם בשמות של מינים של צמחים ובעלי חיים, ואם כהרפתקה מרגשת של נמלים, חגבים וקוצי דורבן אקראיים (איכשהו, הם תמיד שם…), היה בשבילי הרגשה עילאית.

לא בטוח שזה היה באותו טיול באותה שבת אביבית, אבל אני זוכר שאמרתי להורי “כשאני אהיה גדול, אני רוצה להיות מדריך טיולים !”

עברו כמעט 20 שנה עד שהרגשתי שאני באמת כזה. 

מה זה אומר להיות מדריך טיולים?

הראש שלי עובד הרבה יותר טוב בתמונות מאשר במילים. הכותרת “מדריך טיולים” היא ריקה מתוכן, אם אין דימוי חזותי מושך שמתלווה אליה.

כילד, דמיינתי לעצמי סיטואציה: אני מטייל ביער, קוטף עלה, מריח, יודע לזהות אם אכיל או רעיל ושם בתה או במרק. קוטף נבט או פרי, טועם, מהנהן לעצמי ומחייך, כמו פוגש חבר ותיק. נהנה מהשפע. מכיר. מרגיש בנוח, מרגיש בבית. לא מפחד מהמסתורין שמסביב, אלא להיפך – מאמץ אותו ורואה בו הרפתקה מסעירה מתחת לאף. זו בעיני התמצית של מדריך הטיולים – להרגיש בבית בטבע.

אז הלכתי ללמוד.

בקורס מדריכי טיולים למערכת החינוך בהדרכתו המעולה של לייזר בורנשטיין קיבלתי כלים להכרת המרחב בארץ ישראל ומתודות רבות להעביר ידע לקבוצה בדרך חוויתית ומעניינת. בקורס מורי הדרך של משרד התיירות נטמעתי בממצאים ארכיאולוגים, מנהגים של הדתות השונות והיסטוריה תרבותית ופוליטית של הארץ. קיבלתי כלים להעביר ידע תוך הבנה רחבה של המציאות בשטח, אז והיום.

התפתחתי, והפכתי לאט לאט למדריך טיולים כמו שדמיינתי. או אולי…לא בדיוק כמו שדמיינתי?

להרגיש בבית בטבע

הידע האולטימטיבי של מדריך הטיולים

לכל אורך הדרך קראתי ולמדתי את תחום הליקוט. שקעתי ב"מדריך השלם לצמחי מרפא בארץ ובעולם" של ניסים קריספיל, במגדיר צמחי התבלין והמרפא של דרורה חבקין ובמגדיר הפרחים של פרופסור אבי שמידע. השתתפתי בסדנאות ליקוט וגששות עם טובי מדריכי הטבע בארץ, ולבסוף נרשמתי להתמחות ליקוט ובישול צמחי בר למורי דרך, בהדרכתו של מורה הליקוט ברק שגיא – בר ליקוט. בהתמחות למדתי לעומק, תוך התנסות אישית, איך אפשר להנדס את השפע של הטבע אל תוך מנות שף טעימות ויפהפיות. בכל עונה ליקטנו שורשים, עלים, פרחים וזרעים של צמחים שונים ומשונים. במקביל פיתחתי מתכונים ורעיונות משלי איך להכניס את כל מה שקטפנו אל תוך המטבח, בבית או בשטח.

התרגשתי לשתף את השפע הזה עם קבוצות המטיילים שלי. התחלתי להדריך טיולי ליקוט, ותוך כדי המשכתי ללמוד משימי רף, אחד מלקטי הצמחים הטובים בארץ, בקורס מדריכי ליקוט.

יחד עם בת הזוג שלי שעוסקת בקוסמטיקה טיבעית והצטרפה אלי למסע הלקטות, אנחנו מעבירים את הידע העתיק הזה הלאה תוך פיתוח כלים לסקרנות וחקירה עצמית.

למדתי, שככה אנחנו זוכרים הכי טוב – דרך החקר, הגילוי והתובנות שמגיעות. ואם אפשר, תמיד כדאי לקבל קצת עזרה מזכוכית מגדלת ומגדיר צמחים של פרופסור פצפונטבע…

מגדיר הפרחים המיתולוגי, מאת מירי לשם

רוצים גם אתם להכיר ולטעום את השפע של הטבע ?

הזמינו טיול ליקוט ובישול צמחי בר, או השאירו פרטים ואחזור אליכם.

     

שתף/י

מאמרים נוספים

הצטרפו וקבלו המלצות וטיפים לטיולים, צמחים אכילים ועוד!

רוצים לגלות עוד? מלאו פרטים ואחזור אליכם